Warsztaty dla Młodzieżowej Rady Miasta odbyły się w dniach 9-10 marca 2013 r. w ośrodku konferencyjnym ARKADIA w Kazimierzu Dolnym. W warsztacie wzięło udział 12 Młodzieżowych Radnych wraz z doradcą – Panią Agata Jasińską (z Europejskiego Domu Spotkań z Młodzieżą). Program warsztatu został opracowany na podstawie rozmowy z Młodzieżowymi Radnymi oraz na podstawie ankiety, którą trenerki rozesłały do uczestników warsztatu z prośba o uzupełnienie.
Na tej podstawie wyznaczono cele warsztatu:
- Integracja młodzieżowych Radnych, zbudowanie zespołu.
- Zapoznanie ze statutem MRW, w szczególności w zakresie:
- funkcji i zadań MRW
- praw i obowiązków Radnych - Wypracowanie wewnętrznego regulaminu MRW
- Poznanie i zrozumienie projektowej metody pracy
- Wypracowanie pomysłów na działanie MRW do końca kadencji
- Weryfikacja harmonogramu działań MRW i podział odpowiedzialności.
Na zrealizowanie powyższych celów trenerki miały do dyspozycji 13 godzin zegarowych, podczas których aktywnymi metodami warsztatowymi zapoznały uczestników ze statutem MRW i metodą projektową, wypracowały z młodzieżowymi radnymi nowe pomysły na działania, harmonogram i podział na zespoły.
Oto wnioski prowadzących ze zrealizowanych warsztatów:
- Podczas warsztatów uczestnicy poznali się. (m.in. imiona, co lubią, czym się interesują)
- Aktywne metody kształcenia sprawiły, że członkowie MRW wyszli z roli radnego. Widoczne było odrzucenie pozy „ważniaka” i formalnego nastawienia.
Dzięki temu uczestnicy mogli swobodnie komunikować się między sobą, co widoczne było w efektach prac zespołowych.
- Efektem warsztatów było zorganizowanie przez młodzież spotkania roboczego, na którym wypracują dalsze kroki działania.
- Młodzież była zaangażowana w te ćwiczenia, które sprawiały im radość. Zaangażowanie widoczne było w atmosferze panującej w grupie.
- W trakcie warsztatów zniknął podział na grupy osób przychodzących regularnie na sesje i nie przychodzących. Każdy dał z siebie wszystko.
- Dokumenty będące podstawą MRW są napisane niezrozumiałym dla młodzieży językiem.
- Pojawiła się potrzeba ukonstytuowania wewnętrznego regulaminu MRW, który będzie odpowiadał na potrzeby młodzieży i będzie przystępnie napisany.
https://www.edsm.pl/pl/newsy/108-aktualnie-realizujemy-nastepujace-przedsiewziecia/mlodziezowa-rada-mst-warszawy/145-relacja-z-warsztatu-mrw#sigProId248fc6a806
Ocena warsztatów przez młodzież:
Na zakończenie warsztatów młodzieżowi radni zostali poproszenie o wypisanie elementów warsztatów, które ich zdaniem były największym plusem warsztatów i minusem.
Oto ich odpowiedzi:
Koperty z „minusem” warsztatów: · Brak zaangażowania niektórych uczestników · Okropne ogrzewanie · Brak zastrzeżeń *2 · Zajęcia drugiego były równie potrzebne, ale dnia pierwszego, ale mniej ciekawe · NOPE · W sumie to nie ma, ale ta dziwna gra muzonga · Niektóre ćwiczenia – to z rysowaniem zapamiętywaniem · Gra el Mundo Maya · To, że warsztat trwał tak krótko · Kalambury ze statutem
| Koperty z „plusem” warsztatów: · Poznanie innych, integracja *11 · Kalambury · Poznanie statutu *3 · Wdrożenie w prace MRW · Całokształt zajęć · Burza mózgów i zbieranie pomysłów · Zajęcia z tworzenia własnej firmy (metoda projektowa) · Możliwość współpracy w różnych grupach · Rozwiązanie niektórych problemów · Zdobycie wiedzy · Ośrodek i jedzenie
|
Rzeczy, które odkryłem/odkryłam lub poznałem/poznałam podczas trwania warsztatów:
- Informacje nt. radnych *2
- Że tyle nie łączy z członkami MRW
- Statut MRW *3
- Staże dla licealistów – jak wiele pomysłów i projektów mamy
- Że mamy tak dużo nowych pomysłów *4
- Deklaracja do działania niektórych radnych
- Jak fajnie umiemy się bawić i rozmawiać, gdy się otworzymy i „wyrzucimy” opory
- Sposoby organizacji pracy / projektu *5
- Pomysły na warsztaty stworzone z ulubionych miejsc i zainteresowań
- Projekty, o których wcześniej nie wiedziałam
- Otwartość wszystkich radnych MRW
- Szukać najprostszych rozwiązań, te okazują się najskuteczniejsze
- Potrafimy ułożyć prace MRW
- Nie chcemy się angażować w nowe działania, a chcemy kończyć stare pomysły na
Na podłodze leżały dwie plansze z wypisanymi stwierdzeniami tyczącymi się samopoczucia uczestników warsztatu oraz stan ich wiedzy i umiejętności po warsztacie.
Kto zgadzał się z poszczególnym stwierdzeniem wpisywała obok swoje imię.
• Lepiej rozumiem statut MRW – 8 osób
• Czuje się lepiej w tej grupie – 9 osób
• Dowiedziałam/łem się czegoś nowego o członkach MRW – 8 osób
• Podniosłem/lam swoje umiejętności pracy w grupie – 2 osoby
• Czuje energie i motywacje do działania – 7 osób
• Mam nowe pomysły – 6 osób
• Osiągnąłem/łam swoje cele wpisane w balon – 10 osób
• Jestem zmęczony/na – 6 osób
• Straciłem/łam tu czas – 0 osób
REKOMENDACJE PROWADZĄCYCH:
- Róbcie to, co sprawia Wam radość.
- Działania łączcie ze swoimi zainteresowaniami.
- Bazujcie na tym co macie (kompetencje, kontakty, ulubione miejsca)
- Ustalcie harmonogram działań i rozpiszcie go metodą projektową.
- Wybierzcie szefa każdego projektu
- Oprócz sesji rady organizujcie spotkania robocze i spotkania towarzyskie odpowiadające waszym zainteresowaniom.
- Harmonogram działań spróbujcie odnieść do celów i zadań wskazanych w statucie (efektów pracy wiosek – czerwone, żółte i zielone kartki)
- Stwórzcie bank pomysłów, który będzie rezerwą i dodatkiem do priorytetowych działań. Może stanowić punkt wyjścia do planu na przyszły rok.
- W zespole każdy jest równie ważny i równie odpowiedzialny za działania. Nie zrzucajcie odpowiedzialności na 1 członka zespołu.
- Wyjazd na warsztaty udowodnił, że MRW ma fundusze i może nimi dysponować. Zastanówcie się jak to mądrze wykorzystać.